home introduktie het verlies bemanning herdenking erkenning zoektocht historie startpagina (language)

DE ONDERZEEBOOT Hr.Ms. O13



Het mysterie van de O13: hoe en waar is de O13 nou eigenlijk vergaan?


Voorzover mij bekend weet niemand wat er precies waar met de O13 is gebeurd.


Wel zijn er serieuse spannende verhalen op internet in omloop (b.v. van Miltiades Varvounis) waarin andere onderzeeboten zoals de Poolse ORP Wilk en de Poolse ORP Orzel een rol spelen, maar ook de Duitse U-Boot U-122 en de U-99, en heel zijdelings misschien ook nog de Engelse submarine Porpoise.

Verhalen over botsingen tussen onderzeeboten, over aangeschoten wild en long signals, over schampen van een rots of toch een mijn, over deckguns en yellow flares, etc .......

Maar ook historische en heroïsche verhalen over de avonturen van het Poolse symbool de Orzel en zijn bemanning. Of verhalen over een Britse onderzeeër die een andere Britse onderzeeër in het begin van WOII bij Noorwegen tot zinken brengt (zie HMS Oxley hieronder).


Vragen die dit alles schijnt op te roepen: (voor links naar de verhalen, zie de Poolse WILK en ORZEL op de startpagina)

  1. Had de O13 nou wel of niet een nummer op de toren? Was dit O13 of N13?
  2. Is de O13 op een mijn gelopen? En zo ja, was dit in een Brits of een Duits mijnenveld?
  3. Is de O13 door een Duits vliegtuig achtervolgt en misschien tot zinken gebracht?
  4. Heeft de Wilk de al dan niet aangeschoten O13 of toch een rots geramd?
  5. Heeft een Duits schip de O13 tot zinken gebracht?
  6. Heeft een Nederlandse onderzeeboot inderdaad de Orzel beschoten? Toch niet de O13?
  7. Zijn de vertrekkende O13 en de terugkerende Orzel met elkaar in botsing gekomen?
  8. Als de boot gevonden wordt kan dan na zoveel jaren verval nog iets ontdekt worden?


De vraag is echter of de informatie op internet wel betrouwbaar is? Zeker op forums lijkt er (al of niet voor de grap) behoorlijk gespeculeerd te worden. Als het om het verlies van de O13 gaat dan wordt er in ieder geval nog wel eens wat door elkaar gehaspeld: (voor de links, zie de startpagina)
  1. Op Naval_History.net bij pagina "Norwegian Campaign, Juni" staat de volgende informatie:

    20th - Dutch submarine “0-13” also on passage to her
    Norwegian patrol area is torpedoed in error by Polish “Wilk”.
    More recent research suggests she was more likely
    sunk 13 June 1940 in a German minefield in 56º55'N-03º40'E.

  2. Nogmaals op Naval History maar nu bij Naval Events pagina staat het volgende:

    Tuesday, 11 June.
    Dutch submarine O.13 arrived at Aberdeen and departed that day on patrol.

    Thursday, 20 June
    Polish submarine WILK, which departed Rosyth on the 18th, was damaged in a collision at 0025 while submerged with another submarine in 56-50N, 03-57E. Recent sources indicate that this submarine was Dutch submarine O.13 (Lt Cdr E. H. Vorster RNIN), which had departed Aberdeen on patrol on the 11th, which was earlier thought to have been mined. Lt B. E. Greswell, an observer on the submarine, two communications ratings were lost with the entire Dutch crew. There was damage to the propellers and after planes, but the Polish submarine was able to continue patrol. Light cruisers SHEFFIELD and BIRMINGHAM and destroyer GALLANT departed Rosyth at 1030/23rd to support WILK. These ships returned to Rosyth before joining the Polish submarine when it was found that WILK could dive. Light cruiser NEWCASTLE and destroyer ECHO departed Scapa Flow at 0950/23rd to search for a destroyer reported by aircraft at 0600 in 58-45N, 4-20E. They also covered submarine WILK's return. Submarine WILK arrived at Dundee on the 25th. She went on to Rosyth for repairs arriving on the 26th underwent repairs for this damage. The repairs were completed in early July.

  3. In "WW II day by day", paragraaf "Norwegen" staat:

    The danish submarine O13 is lost while heading from England to Norway.
    Probably it hit a mine after attacked by the polish submarine “Wilk” by mistake.

  4. In "Seekrieg 1940 - juni", paragraaf "12.— 20.6.1940 Norwegen":

    Auf dem Ausmarsch nach Norwegen geht am 13.6. das niederl. U-Boot O 13 verloren, vermutlich gerät es nach einem irrtümlichen Angriff des poln. U-Bootes Wilk auf eine Mine.




Dat het verhaal van de Wilk die de O13 geramd zou hebben waar zou kunnen zijn blijkt wel uit het verhaal van HMS Triton en HMS Oxley (voor de links, zie de startpagina)
  • Vlak na het uitbreken van de oorlog september 1939 begon Engeland te patroulleren ten zuid westen van Noorwegen. Het deed dit met vliegtuigen en met onderzeeboten.

  • De onderzeeër HMS Triton voer in zijn patroulle gebied tot de commandant gewaarschuwd werd voor een andere onderzeeër in de nabijheid. De Tritan kwam onmiddelijk naar boven en begon seinen te geven. De commandant dacht heel even dat het misschien HMS Oxley zou kunnen zijn en gaf daarom nog een paar seinen. Er kwam echter geen antwoord terug en het schip was ook niet als de Oxley te herkennen. Daarop besloot de commandant de torpedo's die inmiddels geladen waren af te vuren. De HMS Oxley zonk bijna onmiddelijk door een voltreffer. Een paar man die op de brug van de Oxley hadden gestaan zwommen in het water. Twee daarvan, waaronder de commandant, zijn gered door de Triton.

  • Naar aanleiding van dit incident, waarbij de eerste Britse boot sinds aanvang van de oorlog zonk maar ook de eerste boot door een Brits schip tot zinken werd gebracht, concludeerde men dat de onderzeeboten het moeilijk vonden om hun posities correct vast te houden. Als direct gevolg van dit incident besloot de Britse marine leiding de afstand tussen de patroulle gebieden te vergroten van 12 naar 16 mijl.

Terug naar (hoe en waar) de boot verging.
VOLGENDE PAGINA


opmerkingen of suggesties?




OVERZICHT: Site map | English version |





(Deze pagina uit 2005 is 12 april 2013 voor het laatst aangepast).